Engagement logo hvid og orange
Værdifuld viden fra konsulenten
Det sparer virksomheden mange ressourcer at fokusere på at nedbringe antallet af lange sygemeldinger. Vi rådgiver om muligheder og fælder.

Konsulentens rolle - synlig, faglig og tydelig

Vi arbejder med mennesker og vi ved, hvor meget det betyder, at vores konsulenter hele tiden har fingeren på pulsen og formår at arbejde på flere niveauer. De er i bindeleddet mellem lederen, medarbejderen og jobcenteret.

Der er mange funktioner, som skal håndteres, når man træder ind i rollen som konsulent hos engagement. 

Tydelig kommunikation er et krav

Kommunikationen skal være tydelig over for virksomheden, medarbejderen og jobcenteret. Det gælder i de indledende møder med virksomheden, hvor konsulenten skal være skarp på at få alle detaljer med, da dette output danner grundlag for det videre forløb. Under en eventuel screening, hvor situationen afdækkes, bliver indsatsplanen udarbejdet. Den skal være så tilpas velformuleret, at hverken leder eller medarbejder er i tvivl om det videre forløb. Det giver tro på resultater. 

Det gælder i høj grad også, når konsulenten indhenter erklæringer og attester og det gælder når den afsluttende rapport udarbejdes og afleveres til jobcenteret. Den afsluttende rapport er vigtig, da den samtidig skal fungere som beslutningsgrundlag for sagsbehandleren i jobcenteret. 

Fagligheden bliver sat i spil og det sætter krav til konsulentens evner omkring ledelse og styring, at kunne navigere gennem meningsfyldte møder, handlingsplaner, opfølgninger og rapporteringer. 

Ordninger sikrer, at medarbejderen kan blive i job

Et forløb hos engagement handler ofte om at holde på medarbejderen i forbindelse med længere tids sygefravær. Det findes der en lang række ordninger til at støtte op om. Det er sagsbehandleren på jobcenteret, som i sidste ende træffer afgørelse om flexjob, personlig assistent eller andre ordninger, som kan være til gavn for medarbejderen i relation til at blive på arbejdspladsen efter længere sygefravær. 

Vores konsulenter leverer et skarpt og præcist beslutningsgrundlag til sagsbehandleren i jobcenteret. Det betyder, at alt forarbejde i form af samtaler, interviews, erklæringer og samtykker er udført og indhentet, når sagen lander i jobcenteret. 

Konsulenten skaber tryghed

Konsulentens arbejde spænder vidt. Konsulen har undervejs talt med alle implicerede parter og har kendskab til alle facetter af dette forløb. Det er en af årsagerne til, at det er enkelt for sagsbehandleren at træffe afgørelse, når beslutningsgrundlaget er modtaget. 

Det skaber tryghed hos leder og medarbejder.